Mi sem tudjuk, mit teszünk 5 perc múlva! // Momentán blogolunk

Momentán blogolunk

Ez nem egy protest darab (Fiúk ketten interjú, vol.1.)

Beszélgetés Bódy Gergővel és Rada Bálinttal

2015. november 10. - improggers

Bódy Geri és Rada Bálint a Pride-os előbemutatót követően szeptemberben debütált a Fiúk ketten című improvizációs előadással. Az „eredeti” Ketten Nemes-Takách Katával és Molnár Leventével 2 évig volt a Momentán színpadán. Ebben egy szerelmespár (férfi és nő) egy órájának lehettünk részesei, a nézők ötletei alapján kialakult egy konfliktushelyzet, amiből kibontakozott a kapcsolat. Most ugyanez történik: 100% improvizáció kb. egy órában, a nézők ötletei alapján – csak itt a szerelmespár mindkét tagja férfi.

 

Hogy jött a Fiúk ketten ötlete?

GERI                      2014. december 22-én vasárnap felébredtem és megkérdeztem magamtól, miért nem játsszuk a Kettent két fiúval. Így kezdődött.

Miért pont Bálint lett ebben a partnered?

GERI                      Először a szűkebb Momentán Társulatban gondolkodtam, de Levi el volt kötelezve Katának a Kettenben, Bence, Attila és Barna pedig túlságosan be voltak fogva akkor egyéb előadások miatt, az életük miatt stb. Nagyon elkeseredtem, mondtam a barátnőmnek, hogy Barna sem tudja vállalni, és ő dobta fel, hogy miért nem kérdezem meg Bálintot. Úgyhogy felhívtam a Bálintot.

Bálint, azonnal igent mondtál Geri hívására? Nem volt benned para?

BÁLINT                 Igen, azonnal. És dehogynem! Ki kell menni a színpadra és egy órán át csinálni valamit úgy, hogy fogalmunk sincs, mi fog történni. Nincs olyan opció, hogyha nem jön be, amit csinálok, akkor majd lemegyek és fölmegy más a színpadra. Ezért a forma nagyon megijesztett.

Geri, neked mennyire volt fura visszaállni a játszók közé?

GERI                      Azt hittem, hogy rosszabb lesz. Nagyon érdekelt ez az előadás-típus, irigykedve néztem Katáékat és azt gondoltam, hogy másban nem játszanék, nagyon jól elvagyok a műsorvezetéssel, de a Kettenben igen! Aztán nagyon megijedtem, amikor Bálint igent mondott. De megmondom őszintén, hogy nagyon sokat nyertem a Bálinttal. Azt gondolom, hogy nem lett volna egyik Momentánossal sem ilyen, sokat számít Bálint színész agya, a karaktere, a gondolkodása tök laza.

BÁLINT                                Szerintem kellően ismertük egymást, de nem eléggé. Talán ez egyszerűsítette a munkát. Az ügy volt a lényeg, ez az előadás, nem a korábbi benyomások egymásról.

A civil életeteket hogyan érinti, hogy a Fiúk kettenben meleg párt alakítotok?

BÁLINT                                Mivel én nem vagyok meleg, ezek nem az én hétköznapjaim, az én fejemben sokkal inkább az van a színpadon, hogy ez egy párkapcsolat és a Gerivel játszunk. Küzdünk egy kapcsolatért, próbálunk megtartani egy szerelmet, megoldani egy problémát.

GERI                      Engem is igazából a párkapcsolat pszichológiája érdekel, nem a meleg párkapcsolaté. Kaptunk egy blogbejegyzést egy lánytól: hazajöttem a Momentán előadásáról és rájöttem, hogy tök mindegy, hogy milyen párkapcsolatban vagy, hogy fiúval vagy lánnyal, ha nem vagytok őszinték, el van cseszve az egész. Igazából ez lenne a lényege ennek az estnek, hogy egy idő után legyen teljesen off, hogy ezt két fiú játssza. Egy párkapcsolatról van szó, ha nem vagy őszinte, hazudozol, akkor az rossz lesz.

BÁLINT                                Ez nem egy protest darab.  Nem azt várjuk, hogy ettől majd Magyarországon lesz melegházasság vagy bármi változás történik.

GERI                      Azt gondolom, hogy nyilván a melegek szívéhez közelebb áll, ha a Kettent két fiú játssza, még akkor is, ha a végén lényegtelen, hogy meleg kapcsolatról szól vagy hetero kapcsolatról. És nekem azért van egy olyan titkos célom, hogy kicsit ez egy érzékenyítő előadás legyen. Bár félek, hogy pont azok nem fognak eljutni ide, akik nagyon homofóbok. Viszont már önmagában az nagyon fontos, hogy a Momentán játszik egy ilyen előadást.

BÁLINT                                Én azért mondom, hogy ez nem protest, mert nem kürtöljük tele a sajtót, nem akarunk semmit megmondani. Az est is úgy alakul, épp annyira lesz meleg, amennyire a közönség akarja.

Kitől kértetek tanácsot a felkészüléshez?

GERI                      Beszéltünk Milánnal, aki melegjogi aktivista, ő a melegvagyok.hu főszerkesztője. 

BÁLINT                 Az egész hátterét az ő segítségével, nem mondom, hogy tökéletesen, de magunkévá tettük. Például hogy milyen problémák merülhetnek fel egy meleg párkapcsolatban, hogyan működik a gyerekvállalás, nagyon sok olyan dolgot átbeszéltünk velük, amivel lehet foglalkozni az előadásokon. Házon belülről pedig Nemes-Takách Kata, Molnár Levi és Várady Zsuzsi segítettek. Zsuzsi dramaturg szemmel azzal kapcsolatban tudott sokat segíteni, hogy az egy órát hogyan tudjuk hasznosítani. Az elején sokszor egy bizonyos témakörben pörögtünk, mint a búgócsiga, mindig visszatértünk hozzá. Zsuzsi mondta, hogy nem hasznos harmadszor, negyedszer is visszatérni és csak ugyanazt ismételgetni. Hiába csináljuk ezt a kapcsolatainkban is, a téma egy idő után elfárad, ha a színpadon nem lépünk tovább.

GERI                      Zsuzsi mesélt a tét-emelésről: mit vár a néző, milyen elképzelések vannak a fejében, státuszokról. Kata és Levi pedig a saját tapasztalataikat, tanulságaikat osztották meg a Kettenről.

A tétemelés mit jelent?

GERI                      Hogy a néző mindig kapjon valami új infót, új ingert. Ne ugyanazt a kört fussuk, és ha vissza is jön ugyanaz a téma, emeljünk más szintre, legyen valami új információ, új érzés. És fontos, hogy ne blokkold a másikat.

BÁLINT                                Leviék ezt azzal spékelték meg, hogy visszább lehet menni oda, hogy a ketchup a baj, vagy hogy nem vásároltál be, csak akkor annak valami érzelmi tétje legyen. Nem feltétlenül úgy emelünk tétet, hogy te megcsaltál, én meg nem is vagyok meleg. Ha nem tudsz úgy trompfolni, akkor lehet így is, hogy pl fizesd be azt a csekket, az nekem rohadt fontos volt, mert emiatt nem tudom elkezdeni az egyetemet. Leviéktől sokkal gyakorlatibb dolgokat kaptunk.

Milyen játékokkal készültök fel az előadásra, hogyan tudjátok trenírozni magatokat?

BÁLINT                 A forma adott volt, nem kellett kísérleteznünk, tudtuk, mi a végpont, ahová el akarunk jutni egy előadás során. Először elkezdtünk játszani, 8-10-15-20 percet. Nem feltétlenül meleg párt, lehettünk testvérek, munkatársak, lakótársak. Egyszer volt, amikor észre sem vettük az órát és 40 percnél jártunk. Akkor megnyugodtunk, hogy fog ez menni. Utána Zsuzsiék segítettek, hogy amikor már tényleg végig tudjuk játszani egy est hosszúságát, akkor annak minősége is legyen.

GERI                      A próbák során megtanultunk egymástól egy csomó mindent. Hogy gondolkozik a másik, hogy építkezik a másik, hogyan reagál a másik, milyen infókra milyen válaszokat ad.

BÁLINT                 Nagyon sokat tanulunk magunkból is. Valójában abból építkezünk, hogy egy ilyen helyzetet a magánéletben ki hogyan kezelne. Az elején nagyon dominált, nagyon egy az egyek voltunk magunkkal. Most már van mögöttünk, mindennel együtt 15-20 Ketten, és egy idő után rájöttünk a saját formáinkra és korlátainkra, és dafke próbálunk ellene menni.

GERI                      Erre is Zsuzsi mutatott rá. Megnézett három próbát és mondta, hogy nagyon tetszik, nagyon szereti, de mindig én vagyok a tank, aki megyek-megyek, és a Bálint pedig hárít, kibújik, védekezik. A saját személyiségeinket jelenítettük meg, és fontos volt, hogy elkezdjük megugrani a korlátainkat.

BÁLINT                                Volt egyszer olyan est, amikor én nagyon kaptam az ívet, földbe lettem döngölve, és utána döntöttem úgy, hogy akármi lesz, a következő alkalommal, amikor azt érzem, hogy falhoz kenne, nem fogom hagyni. Nem azért, hogy visszaadjam neki az előzőt, hanem mert a karakterek így színesednek. Egy-egy probléma megoldására új utakat próbálunk ki, mint ami zsigerből jönne.

A bejegyzés trackback címe:

https://momentantarsulat.blog.hu/api/trackback/id/tr898073346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása